Zastosowanie psychologii w akcjach promocyjnych i reklamie
5 lutego 2024
![Zastosowanie psychologii w akcjach promocyjnych i reklamie](https://psychologia.pwn.pl/strapi-proxy/hubpsychologiczny/image/large_Zastosowanie_psychologii_w_akcjach_promocyjnych_da49906290.webp)
Działania promocyjne są instrumentami komunikacji marketingowej firmy służącej dialogowi z kooperantami i klientami.
Może ona stosować:
- strategię popychania (push strategy) – „pchanie” produktów przez kanały dystrybucji, skierowanie promocji do pośredników i detalistów, aby zamawiali i sprzedawali produkty, oraz
- strategię przyciągania (pull strategy) – promocja skierowana wprost do konsumentów (wzmaga i/lub kształtuje ich potrzeby), co dodatkowo również motywuje dystrybutorów do zamawiania produktu (Garbarski, Rutkowski i Wrzosek, 2000).
Niezależnie od przyjętej strategii proces tworzenia przekazów promocyjnych ma charakter etapowy. Jednym z podejść porządkujących tę ścieżkę jest model 6M (6M’s Model; Lal, Quelch i Rangan, 2005): 1M – cele (Mission), 2M – adresaci (Market), 3M – budżet (Money), 4M – treść (Message), 5M – środki przekazu (Media) i 6M – badanie skuteczności (Measurement).