Relacja konsument – marka
![Relacja konsument – marka](https://psychologia.pwn.pl/strapi-proxy/hubpsychologiczny/image/large_relacja_konsument_marka_psychologia_pwn_dreamstime_Fabio_Federico_5836c96ac5.webp)
Marki nie tylko są ważnym czynnikiem wpływającym na podejmowanie decyzji konsumenckich, lecz także odgrywają istotną rolę w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Kupowanie jest czynnością, która w wielu przypadkach przypomina rytuał, a tylko niektóre nabywane dobra służą zaspokojeniu potrzeb podstawowych, a więc przeżyciu.
Dzięki zróżnicowanej ofercie konsument nieustannie staje w obliczu dylematu decyzyjnego, a wybierając jedną z opcji, wyraża samego siebie. W takim postępowaniu przejawia się specyficzna relacja, jaka wiąże nabywcę z daną marką, a analiza jej znaczenia nasuwa pytanie: Czy to, co człowiek posiada, determinuje to, kim jest? Poniżej zaprezentowano teoretyczne podłoże relacji konsument – marka, wyjaśniono konstrukty ją opisujące oraz pokazano, jak te relacje wiążą się z samooceną konsumenta.