Psycholog – jako profesjonalista, badacz i nauczyciel akademicki

Czy można grać na dwóch fortepianach? Czy praktykę kliniczną lub inną formę pracy zawodowej da się połączyć z pracą badawczą lub dydaktyczną? Z pewnością tak! W niektórych naukach, na przykład w medycynie, taki właśnie model jest realizowany w praktyce.
Praktyka kliniczna jest dla lekarzy naturalnym laboratorium badań, a jednocześnie stanowi okazję wprowadzania studentów medycyny w zawód. Czyli aż trzy w jednym. W pewnym stopniu realizują ten model psychologowie kliniczni pracujący w instytutach i klinikach psychiatrycznych, neurologicznych, pediatrycznych i innych instytucjach ochrony zdrowia. Uczestniczą wówczas w zespołach badawczych, najczęściej interdyscyplinarnych, niekiedy też publikują samodzielnie, prowadzą zajęcia dydaktyczne, terapię, diagnozują. Interakcja badań z praktyką psychologiczną stanowi wówczas warunek konieczny lub wystarczający pełnego zaangażowania zawodowego. Ale to szczególne przypadki.