Przejdź do księgarni
Informowanie społeczności uczonych o uzyskanych rezultatach badawczych. Ukrywanie niedoskonałości warsztatowych

Badacz piszący raport z przeprowadzonych badań empirycznych, przygotowujący artykuł do specjalistycznego czasopisma psychologicznego, tworzący referat na konferencję naukową czy pracujący nad prezentacją w programie PowerPoint własnych wyników, powinien zawsze pamiętać o tym, że ci (inni psychologowie), którzy będą słuchali jego wystąpienia na konferencji albo czytali jego „wypracowanie”, mogą zechcieć krytycznie ustosunkować się do pracy.
Mogą to być uwagi do:
- założeń teoretycznych i przyjętej przez badacza interpretacji teoretycznej uzyskanych wyników empirycznych;
- zastosowanej przezeń operacjonalizacji zmiennych;
- sposobu doboru próby z populacji i związanego z tym dopuszczalnego zakresu generalizacji wyników badania;
- dokonanego przez badacza wyboru szczegółowego planu badania, np. badanie przeprowadzone według planu Solomona;
- wykorzystanego przez autora badań aparatu analizy statystycznej danych empirycznych (testy istotności różnic, miary siły związku między zmiennymi, wskaźników wielkości efektu itp.)
lub powtórzyć to badanie – „dosłownie” albo z pewnymi modyfikacjami dokonać jego repliki.