Pobrane z: psychologia.pwn.pl | E-mail użytkownika: | Data pobrania: 27.07.2024
PEDAGOGIKA

Montessori: Obserwacja i odkrycie

4 września 2023
Montessori Obserwacja i odkrycie

Zanim dziecko skończy dwa i pół roku, jest niemal całkowicie pochłonięte rozwijaniem własnej osobowości. W bardzo ograniczonym stopniu komunikuje się nawet z innymi osobami w swoim wieku. Natomiast dwuipółlatek zaczyna interesować się ludźmi wokół siebie; staje się towarzyski.

Okres po ukończeniu dwóch i pół lat charakteryzuje również to, że dziecko zaczyna baczniej obserwować swoje środowisko i dokonuje bardziej wnikliwych odkryć na temat otaczających go przedmiotów.

W rezultacie w okresie, gdy dziecko ma od dwóch i pół do trzech lat, warto prowadzić działania edukacyjne dwutorowo. Po pierwsze, w ramach przygotowania do dalszego rozwoju w Casa dei Bambini można zainicjować życie społeczne dziecka, pomagając mu przyjmować wizyty znajomych osób i odwiedzać innych ludzi, dzięki czemu rozszerzy i rozwinie kontakty towarzyskie na tyle, na ile to możliwe.

Drugim rodzajem przygotowania dwuipółlatka jest wspieranie go w dokładniejszym obserwowaniu i odkrywaniu swojego środowiska. Na tym etapie najlepszą metodą będzie organizowanie dla dziecka długich spacerów.

Panuje przekonanie, że małe dzieci nie mogą pokonywać dużych odległości. Z tego powodu nawet dzieci, które umieją chodzić, wożone są w wózku. Tymczasem lata doświadczeń pokazują, że dzieci potrafią przejść na własnych nogach wiele kilometrów.

Wiele matek mówi: “Nie mogę zabrać dziecka na spacer, bo dziecko nie chce ze mną iść; a kiedy je zmuszam, płacze i jest uparte”.