Pobrane z: psychologia.pwn.pl | E-mail użytkownika: | Data pobrania: 03.12.2022
PEDAGOGIKA PEDAGOGIKA METODA MONTESSORI WARTO WIEDZIEĆ

Objawienie naturalnego porządku w dzieciach oraz związane z tym przeszkody

27 lipca 2022
Obrazek artykułu

Przypomnijmy dokładnie, od czego rozpoczęły się nasze badania. Około czterdziestu lat temu grupa czterolatków objawiła nieoczekiwane, cudownie zachwycające zjawisko. Zjawisko to nazwano “eksplozją pisma”. Niektóre z tych dzieci zaczęły spontanicznie pisać, a następnie większość z nich zaczęła ich naśladować.

Była to prawdziwa eksplozja aktywności i entuzjazmu. Alfabet stał się dla tych maluchów pewnego rodzaju przedmiotem kultu niesionym w procesji, wśród powszechnych okrzyków radości. Dzieci pisały nieustannie, podłoga i ściany zapełniały się ich pismem. Umiejętność pisania postępowała u nich w sposób fantastyczny i cudowny. Zaraz potem, całkiem same, zaczęły czytać różne teksty zapisane pismem odręcznym i drukowanym, a nawet ozdobnym, artystycznym i gotyckim.

Przyjrzyjmy się przez chwilę tym pierwszym rewelacjom. Nie ulega wątpliwości, że było to odkrycie natury psychologicznej, na tyle ważne, aby wtedy przykuć uwagę świata. Był to swojego rodzaju cud.