Pobrane z: psychologia.pwn.pl | E-mail użytkownika: | Data pobrania: 28.03.2024

Przejdź do księgarni

PEDAGOGIKA

Objawienie naturalnego porządku u dzieci i związane z tym przeszkody

27 lipca 2022
Objawienie naturalnego porządku u dzieci i związane z tym przeszkody

Przypomnijmy dokładnie, od czego rozpoczęły się nasze badania. Około czterdziestu lat temu grupa czterolatków objawiła nieoczekiwane, cudownie zachwycające zjawisko. Zjawisko to nazwano “eksplozją pisma”. Niektóre z tych dzieci zaczęły spontanicznie pisać, a następnie większość z nich zaczęła ich naśladować.

Była to prawdziwa eksplozja aktywności i entuzjazmu. Alfabet stał się dla tych maluchów pewnego rodzaju przedmiotem kultu niesionym w procesji, wśród powszechnych okrzyków radości. Dzieci pisały nieustannie, podłoga i ściany zapełniały się ich pismem. Umiejętność pisania postępowała u nich w sposób fantastyczny i cudowny. Zaraz potem, całkiem same, zaczęły czytać różne teksty zapisane pismem odręcznym i drukowanym, a nawet ozdobnym, artystycznym i gotyckim.

Przyjrzyjmy się przez chwilę tym pierwszym rewelacjom. Nie ulega wątpliwości, że było to odkrycie natury psychologicznej, na tyle ważne, aby wtedy przykuć uwagę świata. Był to swojego rodzaju cud.